Introductie

Voor Kennisnet zijn wij op zoek naar een Pilotbegeleiders – Impuls Open Leermateriaal (6x) voor 24-32 uur per week.

Organisatie

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische ontwikkelingen. Kennisnet ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ICT. Kennisnet zorgt ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ICT-risico’s te beheersen.

Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt Kennisnet bij aan goed en veilig gebruik van ICT in het onderwijs:
• expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ICT;
• ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ICT-voorzieningen;
• keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ICT-infrastructuur in het onderwijs.
Kennisnet is penvoerder van het programma Digitaal Veilig Funderend Onderwijs en Impuls Open Leermateriaal. In deze meerjarige programma’s wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijs domein.

Het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) heeft als doel de kwaliteit van het basisonderwijs, gespecialiseerd onderwijs en voortgezet onderwijs te verhogen door te investeren in het (laten) ontwikkelen van kwalitatief goed open leermateriaal en de distributie en het gebruik ervan. Het gebruik van open leermateriaal vergroot bij de juiste inzet de motivatie van leerlingen, het vermindert schooluitval, verhoogt leeropbrengsten en verbetert bovendien de aansluiting op de samenleving en de beroepspraktijk. Daarnaast kunnen we in het onderwijs met open leermaterialen ook snel inspelen op actuele thema’s in de samenleving. Ook is het efficiënter om leermateriaal in te zetten dat door collega’s of non-profit organisaties is ontwikkeld en niet alles zelf te hoeven maken.

In de komende periode gaan we ons verder richten op het realiseren van de ambities. Dit doen we door focus, opschaling, versterking en het oppakken van nieuwe initiatieven die bijdragen aan antwoorden op deze deelvragen:

Thema 1: Opschaling in gebruik
Hoe realiseren we opschaling in het gebruik van open leermateriaal in het gehele funderend onderwijs vanuit initiatieven die op scholen plaatsvinden?

Thema 2: Regie op Open
Hoe zorgen we voor kwalitatief goed materiaal dat bruikbaar en toepasbaar is voor alle onderwijsdoeleinden en dat op verschillende manieren ingezet kan worden?

Thema 3: Infrastructuur versterken
Hoe zorgen we ervoor dat open leermateriaal toegankelijk, beschikbaar en vindbaar is vanuit verschillende perspectieven van leraren, scholen en besturen, ouders, leerlingen en derden?

Thema 4: Ontwikkelen van kennis en kunde
Hoe zorgen we voor kennisontwikkeling over open leermateriaal en een stevige monitoring van het programma IOL met als doel om evidence-informed te werken en de kwaliteit van materiaal en processen blijvend te versterken?

Voor het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) zijn we op zoek naar maximaal zes Pilotbegeleiders 
binnen het team van Thema 1 (Opschalen in gebruik) met een omvang van 24-32 uur per week.


Binnen Thema 1 spelen vernieuwende initiatieven een cruciale rol; er zijn subsidiemogelijkheden voor scholen en 
consortia om te werken aan de inzet van open leermateriaal. Op dit moment lopen er 25 pilots (waarin ongeveer 
180 scholen zijn vertegenwoordigd) en in september 2024 starten er nog eens 32 nieuwe pilots.


Scholen zijn erg geholpen met de subsidieregeling, waarmee ze met collega’s en andere organisaties ruimte 
kunnen creëren om aan de slag te gaan met open leermateriaal. Ook zijn de pilots een waardevolle bron voor IOL. Ze zijn de plek waar we vanuit het programma onderzoeken wat wel- en wat niet werkt binnen het onderwijs 
als het gaat om implementatie van Open Leermateriaal. Zo stemmen we overige activiteiten en keuzes binnen 
IOL af op wat voor de praktijk direct meerwaarde oplevert.
Om te zorgen voor kwaliteit in de begeleiding van vernieuwende initiatieven en het vergroten van de impact 
ervan, zoeken we gedreven, pragmatische en kwaliteitsgerichte (onderwijs)professionals die zin hebben om in 
onze groeiende en lerende organisatie te komen werken.

Functie

Als pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor begeleiding van 6-8 pilots. Begeleiding richt zich op proces en 
inhoud van de pilots en het slim verbinden met andere programma-onderdelen en de ontwikkel- en 
onderzoeksvraagstukken van IOL.

Vanaf de start ben je primair contactpersoon en vraagbaak op zowel inhoud als proces. Je verbindt 
binnenkomende vragen vanuit de pilot aan expertise van collega’s binnen IOL. Je zorgt er samen met collega’s 
voor dat (tussen)resultaten en (proces/leer)opbrengsten van deze pilots worden vertaald naar impactvolle en 
duurzame verbeteringen binnen het programma en op scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en 
gespecialiseerd onderwijs.

Over de pilots
Binnen de pilots gaan onderwijsinstellingen gedurende drie jaar samen aan de slag met het werken aan Open 
Leermateriaal. De inzet hierin verschilt per pilots, maar grofweg onderscheiden we deze gebieden waaraan 
evidence-informed wordt gewerkt:

  • Visie en Kiezen. Het werken aan een visie op leermiddelen, uitwerken tot leermiddelenbeleid en 
    het opstellen van criteria voor het kiezen van leermiddelen.
  • Arrangeren en maken. Binnen de pilots wordt gewerkt aan curriculumbewustzijn en 
    leerdoeldenken, waardoor het denken vanuit een vaste methode wordt losgelaten en onderwijs 
    beter aan gaat sluiten bij de leerling. Vervolgens moet materiaal worden gezocht, beoordeeld op 
    kwaliteit, wordt het ontwerpproces ingericht indien men zelf materiaal gaat maken of bewerken, en 
    arrangeert men het materiaal in de leerlijn. 
  • Gebruiken en evalueren. Er wordt gewerkt aan het gebruiken van materiaal en evalueren van 
    datzelfde gebruik.

Jij bent een bevlogen onderwijsprofessional die op landelijk niveau wil bijdragen aan ontwikkelingen voor het 
gehele funderend onderwijs.

Samenwerken
Als pilotbegeleider werk je samen met een groeiend pilotteam, dat naar verwachting tegen de zomer uit 10 
pilotbegeleiders en een pilotregisseur bestaat. Dat doe je in een context van ongeveer 40 ambitieuze en gezellige 
programmacollega’s.

Andere activiteiten
Binnen het team worden ook gezamenlijk activiteiten opgepakt die passen bij een impuls programma, 
bijvoorbeeld het realiseren van pilotbijeenkomsten, opzetten van communicatie richting pilots of bouwen aan 
community’s. Of meer intern gerichte initiatieven, zoals doorontwikkelen van een pilotportfolio-tool, agile werken 
of herinrichten van werkprocessen. Jij floreert in een omgeving waarin nog niet alles is vastgelegd en waar je als 
teamlid op basis van jouw expertise en ervaring ook kunt bijdragen aan de werkwijze van het team/de 
organisatie.
Ook zoeken we diversiteit in kennisgebieden, zodat je ook als expert gericht activiteiten kunt opzetten, 
bijvoorbeeld op het vlak van professionalisering of kennisdeling.

Taken en verantwoordelijkheden:
Als Pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van vernieuwende initiatieven en het 
verbinden van expertise en ontwikkel- en onderzoeksvragen tussen pilot en programma, waarmee je kwaliteit 
versterkt van proces en opbrengst. Jouw verantwoordelijkheden omvatten:

  • kritisch beoordelen van (project)plannen van pilots;
  • voeren van (opstart-, voortgangs- en evaluatie)gesprekken met de pilots;
  • verbinden van inhoudelijke onderwijsvragen aan beschikbare interne expertise en partnerorganisaties en 
    andere ontwikkelingen binnen IOL;
  • terugkoppelen van leer- en ontwikkelvragen van pilots aan programmacollega’s;
  • managen en uitvoeren van deelprojecten binnen het team, zoals hierboven beschreven;
  • afstemmen met en onderbouwen en verantwoorden van keuzes in de pilotbegeleiding aan de 
    pilotregisseur, met focus op ontwikkelvraagstukken, planning, kwaliteit en proces;
  • verantwoorden van de projectvoortgang aan de themacoördinator of pilotregisseur, met focus op 
    planning, kwaliteit, proces en financiën;
  • actief participeren in teamoverleg, pilotoverleg en IOL-brede overleggen en activiteiten om de voortgang 
    te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen.

Functie-eisen

  • Relevante onderwijsachtergrond op minimaal hbo-niveau;
  • Inzicht in leermateriaal in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en een visie op de rol van open 
    leermateriaal en het verder brengen ervan;
  • Vermogen om kansen te signaleren, projectvoorstellen te analyseren en een adviserende rol in te 
    nemen;
  • Sterke communicatieve en begeleidingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, gericht op een 
    effectieve samenwerking, signaleren van kansen en het vinden van oplossingen;
  • Proactieve houding, zowel zelfstandig kunnen werken als in een team;
  • Ervaring in alle aspecten van projectmatig werken, bij voorkeur in een dynamische omgeving;
  • Je bent in staat om passie en plezier te delen en waarde voor het onderwijs te creëren.

Overige vereisten:

  • Bereidheid tot reizen naar deelnemende scholen en organisaties. Hou er rekening mee dat reiskosten in 
    het uurtarief verdisconteerd moeten zijn;
  • Beschikbaar voor een samenwerkdag op dinsdag in Zoetermeer – overige werkdagen worden
    hybride ingedeeld.

Aanbod

Gewenste startdatum: 28 mei 2024
Initiële einddatum: 31 december 2024
Optie op verlenging: ja
Aantal uur per week: 24-32
Reageren voor: 12 mei 15:00u

Naar verwachting zullen wij maximaal 10 kandidaten uitnodigen voor een (online) gesprek.
Deze gesprekken vinden plaats op dinsdag 14 mei (14:00-17:00 uur) en donderdag 16 mei (10:00-17:00 
uur). 
Gunning zal naar verwachting plaatsvinden op vrijdag 17 mei. 

Inlichtingen

Ingmar van der Valk 06 – 81270464
ivandervalk@bergler.nl

 

 

 

Sollicitatie

Ingmar van der Valk 06 – 81270464
ivandervalk@bergler.nl