Om te begrijpen hoe je als ISV (Independent Software Vendor) continuïteit en groei kunt borgen, is het belangrijk dat je weet welke trends de markt laat zien. Graag delen we in dit blog wat we vanuit Bergler registreren in de markt. Uiteraard met praktische tips om als ISV juist te reageren op deze ontwikkelingen.
Toename SaaS ten koste van licentiemodellen
We zien een duidelijke toename van SaaS-producten in de markt. Deze SaaS-oplossingen gaan ten koste van de meer traditionele licentiemodellen die op basis van aanschaf en onderhoud werken. Een logische ontwikkeling, omdat je bij SaaS niet te maken hebt met een initiële investering, maar werkt conform pay per use.
Laagdrempelige implementatie van producten
De markt verwacht steeds meer laagdrempelige implementaties van producten. Men wil, wanneer er iets geïmplementeerd wordt, daar nauwelijks nog omkijken naar hebben. Dat hangt ook samen met de beweging naar web oplossingen en/of cloud omgevingen. Alles moet snel, logisch en vooral intuïtief zijn. Handleidingen leest niemand meer en zijn bovendien niet meer van deze tijd.
Lifecycle van platformen wordt steeds korter
Aan de ene kant zie je dus een trend van hoe software anders gebruikt wordt dan voorheen, namelijk steeds meer als SaaS en met een vraag naar laagdrempeligheid. En aan de andere kant zie je dat platformen steeds sneller en diepgaander evolueren. Zo wordt de lifecycle van platformen als .NET of front end frameworks steeds korter. Deze beide ontwikkelingen geven druk op een organisatie. Men wordt gedwongen om de software goed bij te houden. En dat heeft ook weer voordelen omdat ISV’s niet meer anders kunnen dan hun software flexibel op te bouwen. Je wilt immers bijblijven met de frameworks.
Kortom, de trends in de markt zijn eigenlijk een bedreiging en kans in één. Want het vraagt van je om nóg veel meer te kijken naar waar jouw toegevoegde waarde ligt.
Hoe reageer je als ISV verstandig op deze ontwikkelingen?
We raden je aan om modellen op te zetten op basis van subscription versus licenties. Zorg daarnaast voor zo min mogelijk werk rondom de implementatie. Maak het dus laagdrempelig, zodat je klant snel kan starten. En kies in álle gevallen voor ontwikkeling richting een open en modulaire architectuur op basis van (web)API’s. En heel belangrijk: kijk veel meer naar impact, en minder naar de hoeveelheid features. Zorg er vooral voor dat hetgeen dát je ontwikkelt, méér impact maakt. Klanten gebruiken features vaak lang niet allemaal, terwijl ze je wel tijd kosten om te bouwen en te onderhouden.
Bepaal daarom vooraf welke features écht onderscheidend zijn voor jou. Door bewust te kiezen houd je meer tijd over, omdat je minder code hebt en kun je dus gemakkelijker up to date blijven. En die uitgespaarde tijd heb je heel hard nodig om technologisch bij te blijven. Want de ontwikkelingen gaan immers razendsnel.
Moraal van het verhaal: strategie bepalen en quickscan toepassen
Zorg voor een strategisch doel, dus geldend voor de langere termijn: bedenk waar je wilt dat de software over 3 tot 5 jaar staat om nog relevant en verkoopbaar te zijn. Daar kunnen we vanuit Bergler, ook op strategisch niveau, in begeleiden. En we bieden sinds een aantal jaren een software quality quickscan aan, die binnen enkele dagen je huidige situatie in kaart brengt zodat je specifieke adviezen voor verbetering concreet door kunt voeren.
Van features naar impact dus. Wij gaan graag aan de slag, en jij?