Introductie

Voor onze eindklant, Kennisnet, zijn we op zoek naar een Onderwijskundig Expert voor het programma Impuls Open Leermateriaal voor ongeveer 16 uur per week.

Organisatie

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische ontwikkelingen. Kennisnet ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ICT.
Kennisnet zorgt ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ICT-risico’s te beheersen.

Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt Kennisnet bij aan goed en veilig gebruik van ICT in het onderwijs:

  • expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ICT;
  • ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ICT-voorzieningen;
  • keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ICT-infrastructuur in het onderwijs.

Kennisnet is penvoerder van het programma Digitaal Veilig Funderend Onderwijs en Impuls Open Leermateriaal. In deze meerjarige programma’s wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijs domein.

Het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) heeft als doel de kwaliteit van het basisonderwijs, gespecialiseerd onderwijs en voortgezet onderwijs te verhogen door te investeren in het (laten) ontwikkelen van kwalitatief goed open leermateriaal en de distributie en het gebruik ervan. Het gebruik van open leermateriaal vergroot bij de juiste inzet de motivatie van leerlingen, het vermindert schooluitval, verhoogt leeropbrengsten en verbetert bovendien de aansluiting op de samenleving en de beroepspraktijk. Daarnaast kunnen we in het onderwijs met open leermaterialen ook snel inspelen op actuele thema’s in de samenleving. Ook is het efficiënter om leermateriaal in te zetten dat door collega’s of non-profit organisaties is ontwikkeld en niet alles zelf te hoeven maken. In het Meerjarenplan 2025 – 2026 is beschreven waar we in deze periode aan werken. Dit doen we binnen vier thema’s met als ambitie dat open leermateriaal voor leraren een volwaardige optie is en dat we het werken met open leermateriaal duurzaam organiseren.


Daarbij staan oplossingen voor deze drie vraagstukken centraal:
1. Hoe vind ik snel kwalitatief goed open leermateriaal dat ik kan inzetten voor mijn leerlingen?
2. Hoe kan ik open leermateriaal combineren met andere leermaterialen?
3. Hoe kan ik erop vertrouwen dat ik ook in de toekomst open leermateriaal kan (blijven) inzetten?

Deze vraagstukken zorgen voor focus in onze ambitie:

  • Kwaliteit van open leermateriaal.
  • Verbinden aan kerndoelen en eindtermen.
  • Stevige basis voor duurzame organisatievorm.

Hier werken we aan binnen vier thema’s:
Thema 1: Opschaling in gebruik
Door kwaliteitsgerichte begeleiding van 73 pilots en structureel inventariseren van hun wensen en behoeften, 
ontwikkelen en delen we werkbare en onderbouwde mogelijkheden en oplossingen voor leraren om open 
leermateriaal als volwaardige optie in te kunnen zetten in het funderend onderwijs.
Thema 2: Regie op Open
Zorgen voor een gevarieerde samenstelling van kwalitatief goede open leermaterialen die gekoppeld zijn aan 
kerndoelen en eindtermen en die duurzaam worden ingezet, doorontwikkeld en onderhouden.
Thema 3: Infrastructuur versterken
Wikiwijs en de leermiddelensuite combineren tot een voor leraren in het funderend onderwijs vanzelfsprekende 
(gebruikersvriendelijke, betrouwbare, aantrekkelijke en functionele) publieke plek om open leermateriaal te 
vinden, delen, gebruiken en maken.
Thema 4: Ontwikkelen van kennis en kunde
Evidence-informed werken en onderbouwde keuzes op basis van kennis uit theorie en praktijk als basis voor een 
duurzame cultuurverandering in het onderwijs op het vlak van keuze en inzet van leermiddelen. Het uitgangspunt is regie bij de leraar en het inzetten van open leermateriaal als volwaardige optie.

Functie

In het Gespecialiseerd Onderwijs (GO) ontbreekt het aan leermateriaal dat aansluit bij de behoeftes van de specifieke doelgroep leerlingen in het GO. Bestaande lesmethoden van uitgeverijen sluiten onvoldoende aan bij 
deze leerlingen. Zelf leermateriaal ontwikkelen vraagt veel ontwikkeltijd en expertise van leraren. Ook is er onvoldoende zicht op kwaliteit, aanpasbaarheid en vindbaarheid van materiaal buiten de (eigen) school. Binnen 
Thema 2 (Regie op Open) en in samenwerking met de Sectorraad GO starten we daarom het project ‘GOpen: op maat leermateriaal voor alle leerlingen binnen het Gespecialiseerd Onderwijs’. Het project zal zich richten op: 

  • Het open beschikbaar, vindbaar en toepasbaar maken van het huidige leermateriaal in het GO;
  • De ontwikkeling van ontbrekend open leermateriaal in samenwerking met leraren;
  • Kwaliteitsborging van te ontwikkelen (nieuw) en te ontsluiten (bestaand) leermateriaal;
  • Kennisontwikkeling en inrichting van een duurzame organisatievorm voor ontwikkeling, gebruik en onderhoud van open leermateriaal in het GO. 

Kennisnet – IOL zoekt voor het project GOpen een onderwijskundig expert. De opdracht richt zich op de begeleiding van leraren community’s en een docentontwikkelteam (DOT) bij het ontwerpproces van open 
leermateriaal voor het GO. Een DOT is professionele leergemeenschap waarin leraren, onder begeleiding, gezamenlijk werken aan het ontwerpen en arrangeren van open leermateriaal, vanuit een didactisch en 
onderwijskundig concept. Ze doorlopen meerdere iteraties van ontwerpen, testen, (formatief) evalueren en bijstellen. We maken hierbij gebruik van de principes van onderwijskundig ontwerponderzoek (McKenney & 
Reeves, 2018). 

De onderwijskundig expert is lid van de werkgroep materiaalontwikkeling en ondersteunt het ontwerpproces samen met de eindredacteuren contentontwikkeling. Naast begeleiding van het DOT in de startfase ondersteunt 
de expert leraren in de community’s die op afstand materialen (her)ontwerpen en delen en wordt meegeholpen met vormgeven van professionaliseringsactiviteiten. Deze expert stemt af met de eindredacteuren 
contentontwikkeling, de projectleider en projectmedewerker, zowel van IOL als van de sectorraad GO. 

Taken en verantwoordelijkheden:  
• Ondersteunen van het docentontwikkelteam (DOT) in de startfase en community’s bij het ontwerpen van leermateriaal, gebruikmakend van de principes van onderwijskundig ontwerponderzoek;  
• Ondersteunen bij het vormgeven van professionaliseringsactiviteiten voor leraren in GO;  
• Ondersteunen van projectleider Sectorraad GO voor samenwerking met onderwijspraktijk;  
• Deelnemen aan overleg met het DOT en de overige community’s;  
• Delen van voortgang en ontwikkelingen binnen het DOT en community’s met projectleider en projectmedewerker.  

Verwachte resultaten: 
• Didactische en onderwijskundige onderbouwing bij de ontwerpactiviteiten in docent-ontwikkelteam en 
community’s; 
• Een overzicht van geleerde lessen uit de begeleiding van de communities en uit de startfase van DOT 
met aanbevelingen voor andere programma-activiteiten van IOL en voor de andere onderwijssectoren; 
• Proces-verslaglegging van de community’s waaruit blijkt dat leraren het IOL ontwerpproces en principes 
van onderwijskundig ontwerponderzoek hebben gevolgd; 
• Proces-verslaglegging van het DOT waaruit blijkt dat leraren in de startfase het IOL ontwerpproces en 
principes van onderwijskundig ontwerponderzoek hebben gevolgd; 
• Een positieve (minimaal een gemiddeld cijfer 7) beoordeling van de community’s op de 
professionaliseringsactiviteiten waar onderwijskundig expert ondersteuning heeft gegeven

Functie-eisen

• Afgeronde master in één van de sociale wetenschappen of onderwijswetenschappen; 
• Bekwaamheid in samenwerken en effectief communiceren (in woord en geschrift); 
• Kennis en ervaring met onderwijskundig ontwerpen van leermaterialen; -Ervaring met het op 
onderwijskundig gebied begeleiden van docenten; 
• Organisatorische en coördinerende vaardigheden; 
• In staat om zelfstandig te werken en beslissingen te nemen en weten wanneer en met wie af te 
stemmen; 
• Ervaring met open leermateriaal is een pre; 
• Ervaring met ontwerpgericht onderwijsonderzoek is een pre; 
• Ervaring als leraar is een pre; 
• Afgeronde master in één van de sociale wetenschappen of onderwijswetenschappen

Aanbod

Gewenste startdatum: 22 april 2025
Initiële einddatum: 21 oktober 2025
Optie op verlenging: ja
Aantal uur per week: ± 16 uur
Reageren voor: 27 maart 13:00u

De opdracht bedraagt maximaal 423 uur in de periode van 22 april 2025 tot en met 21 oktober 2025. 

De eventuele gesprekken vinden plaats op maandag 7 april (09.00 – 09.45 en 10.45 – 12.30 uur) op het kantoor van Stichting Kennisnet in Zoetermeer

Inlichtingen

Ingmar van der Valk 06-81270464

ivandervalk@bergler.nl

Sollicitatie

Ingmar van der Valk 06-81270464

ivandervalk@bergler.nl